Když břicho volá S.O.S.

8 rad, aby se z trávení nestalo trápení

Rodinné oslavy, hostiny, večeře o několika chodech a vlčí hlad mohou vést k přejedení a následnému pocitu těžkosti a nevolnosti. Tady je několik rad, jak podrážděný žaludek a střeva zklidnit.

 

1. PROCHÁZKA

Než začnete cokoliv dělat, na chvilku se posaďte nebo natáhněte na pohovku a dopřejte si klid. Potom vyrazte ven. Procházka na čerstvém vzduchu pomůže aktivovat metabolismus a zlepšit trávení. Stejně dobře zabírá třeba i plavání, brusle nebo uklízení.

2. OVOCE A ZELENINA

Pomoci vám může i několik plátků čerstvého jablka nebo ananasu. Kromě vitamínů a minerálních látek obsahují pektin, který na sebe váže  jedy z potravy a čistí střeva.

Váš žaludek zklidní taky nastrouhané jablko se skořicí, která má dezinfekční účinky, nebo papája obsahující enzym papain, jenž pomáhá rozkládat bílkoviny a vytváří v žaludku zdravé prostředí.

 

3. BYLINKY

Zkuste popíjet čaj z máty, meduňky či heřmánku.

Skvěle zabírá i toto tonikum: smíchejte stejný díl mletého zázvoru, kmínu, fenyklu, hřebíčku a skořice, jednu vrchovatou lžičku této směsi přelijte vroucí vodou, nechte asi 10 minut louhovat, sceďte, přidejte lžičku citronové šťávy a po doušcích v průběhu jedné až dvou hodin vypijte.

4. ČAJ A OBKLADY

Zatímco po vydatném obědě pomůže ulehčit trávení silné espresso, při pálení žáhy a zažívacích problémech se tato “medicína” nedoporučuje. Lépe je vyhnout se kofeinovým nápojům a dát si raději čaj z čerstvého zázvoru, který podporuje trávení, uklidňuje podrážděné sliznice a tonizuje svalstvo zažívacího ústrojí.

Nevolnost a pocit na zvracení zmírníte tím, že si lehnete a přiložíte na čelo studený obklad. Bolavý žaludek a plynatost utišíte přiložením termosky na břicho.

Vhodné jsou i bylinkové čaje a ovocné a zeleninové šťávy, které zbaví tělo škodlivin.

5. LAČNĚNÍ

Nemáte-li žádné zdravotní problémy ani neužíváte léky, je první záchranou po přejedení několikahodinové lačnění a odpočinek.

Následné dva dny jezte střídměji a preferujte jídla, která nezatěžují žaludek, přitom dodají tělu všechny potřebné živiny. To jsou například brambory, rýže, libové drůbeží maso, banány a jogurty s živou kulturou.

6. RÝŽE A SUCHARY

Máte-li průjem, zvyšte příjem tekutin, aby nedošlo k dehydrataci organismu, a jezte potraviny bohaté na draslík a sodík (bánán, mrkev, rýži, hovězí vývar).
Při žaludeční nevolnosti se osvědčily dietní suchary a suché vařené brambory, které jsou lehce stravitelné a neutralizují žaludeční kyselinu.

Nevhodné jsou uzeniny, plísňové sýry, celozrnné pečivo, kyselé ovoce, luštěniny a müsli.

7. JEDLÁ SODA

Zabírá nejlépe na přeplněný žaludek, plynatost a pálení žáhy. Jedlá soda rozpuštěná ve vodě přináší rychlou úlevu, ale není dobré užívat ji pravidelně a dlouhodobě, protože si tak můžete narušit rovnováhu vnitřního prostředí organismu!!

8. DOPLŇKY STRAVY

Těžká, mastná a některá pikantní jídla mohou vyvolat zažívací a střevní potíže. Rychle pomoci mohou volně prodejné léky (Rennie, EspumisanTums, Pangrol,…) obsahující pancreatinum a další účinné látky, které nepříjemný pocit tlaku v žaludku odstraní a usnadní průchod potravy trávícím traktem.

Nejdůležitější ovšem je nepřejídat se! Živiny tělu dodávejte pravidelně, vyhnete se tak sžíravým chutím i vlčímu hladu.

 Jídelní režim si plánujte. Chystejte si svačinky doma, mějte po ruce oříšky, ovoce, kousky zeleniny, proteinové tyčinky, v lednici kefír.

Komplexní diagnostická konzultace za 1250,- Kč 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.