Vysokým cholesterolem (ne)trpí hubení lidé?

Co (ne)víte o cholesterolu? A jak to s ním doopravdy je?

Naše tělo můžeme přirovnat k chemické továrně, ve které trvale probíhají chemické procesy. Jejich výsledkem je jednak  využití živin a jednak vyloučení odpadních látek (toxinů). V těle jsou orgány, které mají za úkol odpad vylučovat. Pokud je však odpadu příliš mnoho, začíná se v něm hromadit. Do celé škály odpadních látek patří i nadměrné množství cholesterolu.

Cholesterol není za všech okolností škodlivý. Je zapotřebí k tvorbě membrán, při tvorbě pohlavních a steroidních hormonů, k tvorbě žluči, k přeměně vitaminu D, k tvorbě obalu nervů a dalším funkcím. Každá buňka je schopna jej vytvářet, zvláště pak buňky jater, nadledvinek, kůže, zažívacího traktu, pohlavních orgánů a aorty.

Nadměrné množství cholesterolu v naší krvi je však jednou z nejhlavnějších příčin vzniku civilizačních nemocí kardiovaskulárního systému. A nezáleží na tom zda-li jste hubení, nebo při těle, cholesterol v sobě máme všichni, zda-li bude vysoký záleží vždy na stravovacích návycích, stresu a pohybu.

Cholesterol je transportován krví ve formě lipoproteinů k buňkám a tkáním, které ho potřebují. Lipoproteiny jsou částice složené z tuků (lipidů) a bílkovin (proteinů) a jsou rozpustné ve vodě. Liší se velikostí, složením, hustotou a také svou nebezpečností.

Zjistit stav vašich cév můžete zde

Lipoproteiny s nízkou hustotou (LDL – “zlý cholesterol”) mají velkou souvislost s ukládáním cholesterolu na cévních stěnách a s výskytem infarktů.

Lipoproteiny s vysokou hustotou (HDL – “hodný cholesterol”) mají opačný efekt – odbourávají cholesterol

Doporučená hladina celkového cholesterolu (tzv. cholesterolemie) v krvi je do 5,00 mmol/l (milimolů na litr). Hladina od 5,01 do 6,5 mmol/l je označována za zvýšenou. Lidé s touto hladinou cholesterolu by si měli více všímat svého jídelníčku a upravit svůj životní styl. Nad 6,5 mmol/l je hladina označována jako riziková. Lidem s takto vysokým cholesterolem hrozí větší riziko vzniku srdečně-cévních onemocnění, proto by měli být v péči lékaře.

V případě zvýšené hodnoty je důležité znát nejen svůj celkový cholesterol, ale také tzv. hladinu „hodného“ HDL a „zlého“ LDL cholesterolu v krvi. Zvýšená hladina LDL cholesterolu (nad 3 mmol/l) totiž způsobuje usazování nadbytečného cholesterolu v cévních stěnách, kde tvoří sklerotické pláty. Tím cévy ztrácejí pružnost a zužuje se prostor pro průtok krve. HDL cholesterol má naopak ochrannou funkci, neboť krev zbavuje nadbytečného cholesterolu (odvádí ho zpět do jater, kde je metabolizován).

zdravé srdce

Prevence

Prvním krokem prevence musí být změna životního stylu (tedy i jídelníčku) a až poté, když toto opatření selže, je možná nutné podávat léky. Jde především o tzv. statiny, které opravdu účinkují výrazně (za předpokladu, že jsou podávány nepřetržitě), nicméně jejich vedlejší účinky jsou větším rizikem než jejich přínos. Právě ony vedlejší účinky jasně prokazují, že „nízký cholesterol“ je pravděpodobně ještě horší situací než vysoký!

Nejen vysoká hladina, ale také nízká hodnota není ideální, dokonce souvisí s některými jinými než kardiovaskulárními onemocněními. Může být například doprovodným jevem nádorových onemocnění, také je nalézána ve stavu výrazného nedostatku energie, dále při poškození jater, nebo zvýšené činnosti štítné žlázy nebo chudokrevnosti.

Jaké změny je dobré provést ve stravě?

  • Omezujte (a nejlépe úplně vylučujte) konzumaci průmyslově upravovaných potravin.
  • Omezujte konzumace tučného masa a uzenin, upřednostnění masa kuřecího, krůtího či rybího.
  • Používání rostlinných olejů a tuků s vyšším obsahem vícenenasycených mastných kyselin.
  • Upřednostnění nízkotučných mléčných výrobků.
  • Konzumace zeleniny a ovoce.
  • Preferování celozrnných výrobků.
  • Omezení spotřeby cukru, sladkostí, moučníků atd.
  • Vynechání smažených pokrmů z jídelníčku.
  • Konzumace dostatečného množství tekutin, nejlépe neslazených.

Dále dbejte na pravidelný tělesný pohyb, ať již jde třeba jen o chůzi či jízdu na kole. Každý den si dejte procházku, zapomeňte na výtahy a raději vše vyjděte po schodech. Můžete začít chodit do práce pěšky či vystoupit o jednu zastávku dříve a projít se. Pokud máte doma pejska, jistě častější pohyb jedině uvítá.

Dále se snažte omezit ve svém životě působení stresu, naučte se relaxovat a odpočívat.

Vyzkoušejte doplňky stravy

Zahajte aktivní prevenci použitím esenciálních mastných kyselin omega-3 (EPA+ DHA), konjugované kyseliny linolenové (CLA), karnitinu, juky, zeleného čaje, mandlí, česneku, vápníku s hořčíkem a různých druhů vlákniny. Prospěšné jsou směsi antioxidantů, ale hlavně koenzymu Q10 a  nikotinamid-u.  Koenzym Q10 je pro osoby, používající statiny (typ léku na cholesterol), nezbytný! 

Chcete zjistit jak na tom Vaše cévy jsou?

Přijďte se k nám změřit na pobočku, vyšetření je bezbolestivé a trvá jen 3 minuty.

Chci vědět více o diagnostice

Komplexní diagnostická konzultace za 1250,- Kč 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.