Význam pohybu a proč je důležitý?

Význam pohybu a proč je důležitý?

Člověk je geneticky vybaven pro každodenní běh, dlouhou chůzi, práci na poli, lov či rybaření – aby si obstaral stravu. V dnešní době ale většina z nás po celou denní dobu jen sedí, což se podepisuje na obvodech našich pasů i na zdravotním stavu. Žijeme sice díky zdravotní péči déle, ale jaká je doopravdy kvalita a radost ze života u starších lidí?

Co se děje, když se hýbáte?

  • Spalujete tukovou tkáň
  • Narůstá Vaše svalová hmota
  • Zlepšuje se činnost srdce a snižuje se krevní tlak
  • Posilujete kosti a zabraňujete tak rozvoji osteroporózy
  • Snižujete cholesterol (slouží jako palivo) a tím snižujete riziko vzniku aterosklerózy
  • Zlepšujete držení těla – narovnáte se, lépe se Vám dýchá, orgány lépe fungují
  • Zpomalujete proces stárnutí (tělo je nuceno k regeneraci)
  • Máte lepší náladu, díky hormonům, které se při sportu dostávají do oběhu – tzn. endorfiny
  • Pohyb má krátký anorektický efekt – odstraňuje pocit hladu, také zlepšuje funkce trávícího traktu

Jak poznáte, že cvičíte správně a pálíte při tom tuky?

Pokud:                                                                              

  • můžete souvisle mluvit a dýchat, znamená to, že se pohybujete málo, tukových zásob pálíte jen malé množství
  • dýcháte zhluboka a těžko mluvíte, potom spalování tuků probíhá optimálně
  • sotva dýcháte, musíte zpomalit, mluvit nemůžete, pak jedete na doraz, místo tuků se pálí zásoby cukrů – to není vhodná intenzita pro hubnutí

Optimální intenzita cvičení pro spalování tuků se pohybuje okolo 65-75% maximální tepové frekvence člověka. To snadno zkontrolujete podle srdečního tepu:

(220 – Váš věk) x 0,65 = ____________

Vaše spodní hranice tepové frekvence při cvičení

(220 – Váš věk) x 0,75 =_____________

Vaše horní hranice tepové frekvence při cvičení

Jaký sport je vhodný?

  • takový, který Vás baví (jinak toho brzy necháte)
  • takový, u kterého se srdeční tep pohybuje ve správné hladině
  • u žen tvaru “hruška” jsou hlavně důležité a efektivní ty druhy sportu, u kterých se zapojují lýtka – chůze do kopce, nordic walking, trmpolínky,….+ lymfodrenáže

Důležitá je při cvičení pravidelnost!

Nejjednodušší pohyb, k němuž je lidské tělo uzpůsobeno, je chůze. Je pro nás přirozená a pro dobré zdraví nezbytná. 10000 kroků denně je minimum, které má pozitivní vliv na zdraví – to odpovídá asi 7 kilometrům. Pokud je Vašim cílem snížit hmotnost, pak byste měli udělat 12000 – 15000 kroků denně.

 

Počet kroků za den                                  Stupeň aktivity

Méně než 5 000           sedavý způsob života – negativní účinky na zdraví i linii       

5 000 – 7 500                málo aktivní, zdravotní stav a váha se zhoršují

7 500 – 10 000             středně aktivní – zdraví i váha jsou pozitivně ovlivněny 

10 000 – 12 500           aktivní – zdraví i váha se vylepšují

více než 12 500            vysoce aktivní

Několik tipů jak zvýšit počet kroků za den

  • pokud jezdíte MHD, vystupte o něco dříve a běžte pěšky, pokud chodíte do práce či jinam pěšky, zvolte delší trasu
  • o víkendu zvolte jako relaxační aktivitu pohyb – místo návštěvy doma můžete přátele pozvat na výlet, jít na tenis, minigolf nebo procházku ( bez cukrárny na závěr)
  • místo jednoho velkého nákupu autem udělejte víc menších v obchodě, do kterého dojdete pěšky
  • zvažte, kdy můžete nechat doma auto a jít po svých
  • místo výtahu používejte schody
  • kamarádku pozvěte na zumbu nebo badminton místo na kávu

 

Svět zdraví pro Vás připravil sérii cvičebních videí, podle kterých můžete cvičit z pohodlí Vašeho domova. Cvičební plán sestavíme přímo Vám na míru, dle Vašeho aktuálního zdravotního stavu, kondice i věku.

Podrobnější informace získáte na:
http://svetzdravivpohybu.cz/

Komplexní diagnostická konzultace 1250 Kč, nyní za 250,- Kč + dárek: Vánoční tahák

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů