ZÁKLADNÍ ŽIVINY – bílkoviny + vitaminy, minerální látky, vláknina, voda (2.část)

Základní živiny – bílkoviny + vitaminy, minerální látky, vláknina, voda (2.část)

Sacharidy, bílkoviny, tuky – jsou třemi základními složkami potravy. Každá má pro lidské tělo význam a žádnou z nich nelze z jídelníčku vyloučit (např. tuky mají ve stravě nezastupitelnou roli a vyloučení všeho tuku při redukční dietě je tedy velmi nevhodné, stejně tak škodlivé jsou jednostranné diety jako např. mrkvová nebo tukožroutská, protože při nich organismus nedostává všechny živiny, které potřebuje k udržení zdraví.)

BÍLKOVINY

Bílkoviny (proteiny) představují nezastupitelný základní stavební materiál našeho těla. Jsou to látky nezbytně nutné pro vývoj a udržení dobrého stavu svalstva, imunity a dalších tělesných funkcí. Pokud bílkoviny v jídelníčku schází, můžete také počítat s velmi pomalou redukcí váhy, zejména pokud disponujete proteinovým typem metabolismu. Bílkoviny by měly tvořít cca 15 – 30% z vašeho každodenního jídelníčku podle typu vašeho metabolismu.

Bílkoviny jsou tvořeny z 20 aminokyselin, z nichž 8, resp. 10 u dětí (tzv.esenciální) nedokáže naše tělo syntetizovat, a proto mu je musíme dodávat v potravě. Nedostatek bílkovin ve stravě se projevuje různými příznaky, jako je opožďování růstu, extrémně snížená tělesná hmotnost, otoky a svalová atrofie. Na nedostatek bílkovin je nejcitlivější rostoucí organismus, tedy především děti a dospívající mládež.

Vhodné zdroje bílkovin:

  • Rostlinnéluštěniny všeho druhu – všechny druhy fazolí a čočky, cizrna, sója a sójové výrobky – tofu a tempeh, miso a kvalitní sójová omáčka, rostlinná náhrada masa Robi
  • Živočišné – kuřecí a krůtí maso bez kůže, perličky, slepice, kachní prsa, králík, telecí maso a občas libové hovězí, zvěřina, mořské plody a ryby, vajíčka, alternativní pokrmy jako je Šmakoun, méně tučné mléčné výrobky – tvaroh, čerstvé sýry, Lučina a všechny kysané mléčné produkty (nedoslazované) – kefír, jogurt či acidofilní mléko
  • Bílkovinové koncentráty – doplněk k přirozeným zdrojům bílkovin pro zabezpeční požadovaného příjmu bílkovin při redukci tělesné hmoty nebo při sportovním tréninku

4H COMPLEX PROTEIN – příchuť vanilka a kakao (možnost zakoupit na pobočce Světa zdraví)

Jedná se o vysoce kvalitní zdroj 4 druhů proteinů, které se vstřebávají postupně. Podporuje vyživování kůže zevnitř, napomáhá k její pružnosti, pevnosti a hydrataci.

VITAMINY

Lidské tělo není až na drobné výjimky schopné vitaminy vytvářet a musí se přijímat prostřednictvím stravy nebo doplňkami. Počet základních vitaminů se pohybuje kolem dvou desítek.

Vitaminy jsou velice důležité pro správnou funkci organismu, protože se podílejí na metabolismu bílkovin, tuků a cukrů. Jsou nezbytné pro udržení řady tělesných funkcí a výstavbu nových tkání. Vitaminy mají nezastupitelnou roli v prevenci některých onemocnění, zpomalují degenerativní projevy stárnutí a jsou schopny posilovat a obnovovat imunitní reakce organismu.

MINERÁLNÍ LÁTKY

Minerální látky jsou sodík (Na), draslík (K), chlór (Cl), vápník (Ca), fosfor (P), hořčík (Mg), síra (S) a stopové prvky železo (Fe), zinek (Zn), měď (Cu), jód (I), mangan (Mn), molybden (Mo), kobalt (Co), bór (B), křemík (Si) a vanad (V).

Minerální látky se podílejí na výstavbě tělesných tkání, podmiňují stálý osmotický tlak v tělesných tekutinách, regulují, aktivují a kontrolují metabolické pochody a jsou důležité i pro vedení nervových vzruchů. Uplatňují se jako součásti hormonů a enzymů. Největšími zdroji minerálů v přírodě (a zároveň i vitaminů) je ovoce a zelenina.

VLÁKNINA

 

Vhodným zdrojem vlákniny pro člověka jsou obiloviny, luštěniny, zelenina, ovocebrambory.
Vláknina očišťuje trávící trakt od nadbyteční vody, cholesterolu, karcinogenních a toxických látek. Doporučená dávka u dospělého člověka je 20 – 30g denně. Avšak lidem se sklonem k zácpě prospěje vyšší příjem vlákniny, především formou ovoce, zeleniny a celozrnných výrobků.

VODA

Lidský organismus je až ze dvou třetin složen z vody, která je obsažena uvnitř buněk, ale i v mimobuněčném prostoru.
Voda vytváří prostředí pro metabolické procesy, rozpouští anorganické i organické sloučniny, které jsou následně použity jako potrava nebo stavební materiál.
Voda rozvádí látky k orgánům, odvádí odpadní látky, zadržuje teplo.
Vodu dodávejte svému tělu rovnoměrně během celého dne, nejlépe v množství 2 – 3 litry. Nejvhodnější tekutinou je stolní voda. Minerální vody při časté konzumaci přetěžují organismus, sladké nápoje obsahují vysoký podíl škodlivých cukrů, káva dehydratuje.


Únava, stres, nadváha, necítíte se ve svém těle dobře = nejčastější trápení našich začínajících klientů. Nebuďte v tom sami a obraťte se na nás. Rádi Vám s tím pomůžeme a odhalíme Vám řešení. 

Stačí kliknout na tento odkaz, který Vás nasměruje na naše nabízené diagnostické konzultace. Zarezervujte si analýzu těla a konzultaci s výživovým specialistou JIŽ DNES.

Komplexní diagnostická konzultace za 1250,- Kč 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.